Kultura biznesu w Czechach

Choć Czechy to bliski nam kraj, a polsko-czeskie relacje gospodarcze kwitną, ekspansji na ten rynek nie należy traktować z pobłażaniem. Różnice kulturowe w biznesie potrafią zaskoczyć. Aby uniknąć fatalnych pomyłek, warto poznać podstawowe zasady kultury biznesu w Czechach. Trzy słowa kluczowe: cierpliwość, powściągliwość i pragmatyzm. Kto nauczy się grać według czeskich reguł etykiety biznesowej, zyskuje wiarygodność i otwiera sobie drogę do długofalowej współpracy.

1. Podstawy etykiety w komunikacji z Czechami

Czesi cenią sobie rzeczowość i bezpośredniość, ale jednocześnie unikają nadmiernej ekspresji emocji. Komunikacja powinna być uprzejma, spokojna i rzeczowa.

Kilka podstawowych rad:

Unikaj zbyt ekspresyjnej gestykulacji i podniesionego głosu.

Obserwuj komunikację niewerbalną rozmówcy. Czesi nie znoszą poczucia, że są w podrzędnej pozycji wobec silniejszego partnera, dlatego unikaj zbyt dominującej, aroganckiej mowy ciała.

W Czechach przyjęło się, że na ty przechodzi się dopiero za oficjalną, obopólną zgodą. Automatyczne przechodzenie na ty nie jest mile widziane (oczywiście jeśli nie masz mniej niż 30 lat i nie pracujesz w startupie).

Standardem jest zwracanie się do nieznanych bliżej ludzi za pomocą zwrotu pane/paní + nazwisko. Ostrożnie z pisaniem do obcych ludzi po imieniu – wielu Czechom (zwłaszcza starszym) się to nie podoba.

Czesi lubią również stosować tytuły zawodowe i naukowe, nawet tak powszechne jak inżynier (Ing.), magister (Mgr.) lub nawet licencjat (Bc.). Przyczyna: naleciałość z kultury niemieckiej i merytokratyczna idea społeczeństwa.

Powitanie: z kontrahentami witamy się poprzez podanie ręki. Obejmowanie się i całowanie w policzki pozostawiamy na bardziej nieformalne okazje.

Czesi cenią sobie swoją przestrzeń osobistą i nie należy jej naruszać, stając lub siadając zbyt blisko.

2. Nawiązywanie kontaktów biznesowych

W Czechach nawiązywanie relacji z ludźmi trwa trochę dłużej niż w Polsce. Dotyczy to również relacji biznesowych.

Cold mailing zwykle nie przynosi tu efektu. Dzwonienie na oślep tym bardziej. Spodziewaj się zaskoczonej reakcji, a nawet złości. Impertynencją w Czechach nic nie zdziałasz.

To już lepiej nawiązywać kontakty na LinkedIn i powoli „rozgrzewać” je poprzez sensowne komentarze i dyskusje.

Dobry sposób na nawiązanie nowych relacji to na pewno udział w targach branżowych i konferencjach. Poznając nową osobę, nie zaczynaj rozmowy od sales pitcha ani agresywnej autoprezentacji. Nie naciskaj. Wybierz odpowiedni temat do small talku (punkt 4). Pokaż swoją wiedzę i ekspertyzę w dziedzinie.

3. Kalendarz i umawianie spotkań

Kiedy Czesi mają wolne:

1 stycznia – Nowy Rok oraz Dzień Odnowy Niepodległego Państwa Czeskiego

Wielki Piątek i Poniedziałek Wielkanocny (ruchome święta)

1 maja – Święto Pracy i 8 maja – Dzień Zwycięstwa

Jeżeli 1 i 8 maja przypadają w czwartek lub wtorek, to musisz liczyć się z dwoma długimi weekendami. Majówka na pełnej!

5 lipca – Dzień Cyryla i Metodego – święto chrztu i misji w krajach słowiańskich

6 lipca – Dzień Jana Husa – upamiętnienie czeskiego reformatora spalonego na stosie w 1415 r.

Jeżeli 5 i 6 lipca przypadają w środku tygodnia, istnieje spore ryzyko, że komunikacja z czeskimi partnerami ucichnie na całe 9 dni!

28 września – Dzień św. Wacława (patrona Czech)

28 października – Dzień Powstania Niepodległego Państwa Czechosłowackiego (1918)

17 listopada – Dzień Walki o Wolność i Demokrację – upamiętnienie protestów studentów z 1939 i 1989 r.

24 grudnia – Wigilia Bożego Narodzenia (uwaga na zamknięte sklepy!)

25 i 26 grudnia – Boże Narodzenie


Jak widzisz, Czesi praktycznie nie obchodzą świąt kościelnych.

Obchodzą natomiast piątki. Piątek to w Czechach mała sobota, zwłaszcza w ciepłe miesiące. Wiele osób pracuje na home office, a po południu jedzie na daczę, rower lub kajak. Oczywiście wszystko zależy od branży, ale umawianie spotkań na piątkowe popołudnie ogólnie nie spotka się w Czechach z entuzjazmem.

Inny polski zwyczaj, którego Czesi nie lubią i nie rozumieją, to planowanie wszystkiego na ostatnią chwilę, a następnie spóźnianie się na umówione spotkania lub ich odwoływanie. Sprawdzony sposób na zniechęcenie do siebie czeskiego partnera, zwłaszcza jeśli dopiero rozpoczynacie współpracę.

Pamiętaj o tym, zwłaszcza przyjeżdżając do Pragi samochodem. Korki na wjeździe do miasta są spore, a kluczenie wąskimi jednokierunkowymi ulicami i parkowanie w centrum też zajmą Ci więcej czasu, niż myślisz.

4. Small talk

Unikaj zbyt osobistych lub kontrowersyjnych tematów na początku relacji biznesowej.

Polityka, status rodzinny, poglądy na aborcję czy Kościół – to nie są dobre tematy na przełamanie lodów z Czechami. Wielu z nich ma poglądy umiarkowane i liberalne, ale po prostu wolą unikać kontrowersji i konfrontacji.

Preferowane tematy small talku: urlop i wakacje, ulubione sposoby spędzania wolnego czasu, hobby, zwierzęta domowe.

Czesi to bardzo aktywny naród, uprawiają mnóstwo sportów od wspinaczki po unihokej oraz angażują się w wiele hobbistycznych projektów, takich jak amatorskie grupy teatralne, śpiewanie w chórze lub zespole, taniec. To idealne tematy do niezobowiązującej rozmowy.

Czy są w Czechach jakieś tematy tabu?

Rozmawianie tylko o pracy, przez cały czas.

Podkreślanie wyższości historycznej Polski i Polaków nad małymi narodami. I w ogóle wszystkimi narodami.

Parodiowanie języka czeskiego w złośliwy sposób – Czesi są bardzo przywiązani do swojego języka i traktują go jako dobro narodowe.

5. Wygląd zewnętrzny

Czesi jako naród mają bardziej egalitarny rodowód niż Polacy: większość społeczeństwa czeskiego stanowili mieszczanie, natomiast lokalna szlachta była co prawda kosmicznie bogata (w porównaniu ze szlachtą polską), ale najczęściej niemieckojęzyczna.

Jako społeczeństwo bardziej równościowe, a w dodatku pragmatyczne, Czesi stawiają w ubraniu na wygodę, praktyczność i luz. Kładą również mniejszy nacisk na manifestowanie statusu społecznego poprzez wygląd zewnętrzny.

Casualowe ubranie nie jest tu oznaką arogancji.

Brak makijażu i włosów prosto od fryzjera u Czeszki nie jest oznaką zaniedbania – ludzie po prostu tak tu wyglądają.

Brak zegarka za miliony monet nie oznacza, że Twojego partnera biznesowego na niego nie stać. Po prostu wolał kupić rower w cenie samochodu.

Jak się ubrać? Postaw na klasyczny styl: garnitur w ciemnym kolorze, ciemne spodnie + elegancki sweter lub koszulę, klasyczną sukienkę, bez nadmiaru wzorów i kolorów, bez epatowania markami.

6. Prezenty

Obdarowywanie partnerów biznesowych w Czechach jest raczej mile widziane, ale musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad:

Transparentność i kodeks etyczny firmy: podobnie jak w innych krajach Europy Zachodniej, Czesi poważnie traktują przepisy antykorupcyjne. Większość dużych organizacji ma swoje kodeksy etyczne, które regulują dawanie i przyjmowanie prezentów, wykluczając ewentualne przekupstwo.

Czesi często mają przygotowany podarunek w zanadrzu i czekają na pierwszy krok kontrahenta.

Prezenty dla partnerów biznesowych w Czechach powinny być raczej symboliczne: dobry pomysł to lokalne polskie wyroby, takie jak tradycyjne słodycze lub alkohol. Pamiętaj, że Czechy i Morawa to europejska potęga browarnictwa i winiarstwa, dlatego wybierając na prezent wino czy piwo, celuj w produkty kraftowe i naprawdę wysokiej jakości.

Czesi bardziej cenią wspólnie spędzony czas niż prezenty materialne, dlatego warto rozważyć zaproszenie kontrahenta do restauracji na wspólny obiad.

Chcesz się lepiej przygotować na spotkanie z czeskimi kontrahentami?

7. Posiłki

W Czechach wstaje się wcześnie. Powszechnym zwyczajem są śniadania biznesowe, które mogą rozpocząć się już o godzinie 8 lub 9.

Jeśli masz zaproszenie na obiad służbowy lub to ty zapraszasz czeskiego partnera, zwróć uwagę na godziny: w Czechach powszechne jest jedzenie lunchu już od godziny 11! Złoty czeski standard to obiad punkt 12:00. Godzina 13 lub 14 też są akceptowalne. 15–16 to już trochę za późno na obiad.

Pora kolacyjna rozpoczyna się już o 17:00. Kolacje służbowe zwykle odbywają się od godziny 18–19.

W Czechach są różne kategorie restauracji.

Hospoda – zazwyczaj oznacza pub, z niewielką liczbą lokalnych dań do wyboru. Jeżeli nie jesz mięsa, może się okazać, że nie będzie tam dla ciebie nic do jedzenia, więc lepiej uprzedzić o tym kontrahenta.

Restaurace – oznacza, że dań do wyboru będzie więcej, a kuchnia bardziej zróżnicowana.

Pivnice – oznacza knajpę specjalizującą się w serwowaniu piwa i dań kuchni czeskiej.

Vinárna – tu spodziewaj się wielu lokalnych gatunków wina i lżejszych dań lub przekąsek.

8. Prowadzenie negocjacji

Skuteczne negocjacje biznesowe w Czechach opisać można w trzech słowach: czas, fakty i relacje.

Czesi nie lubią pośpiechu i popędzania ani impulsywnego podejmowania decyzji. Przed jej podjęciem lubią mieć czas na rozważenie wszystkich za i przeciw oraz maksimum dostępnych informacji, na podstawie których mogą przeprowadzić konsultacje i porównać oferty.

Decyzje w czeskich organizacjach podejmuje się konsensualne i oddolnie. Menedżer przed wybraniem oferty lub kontynuowaniem negocjacji wsłuchuje się w opinie ekspertów ze swojego zespołu.

Namacalne, konkretne benefity (fakty, liczby) są ważniejsze niż efektowna prezentacja. Czesi są zazwyczaj sceptyczni wobec amerykańskiego stylu negocjacji, opierającym się na szybkim i spektakularnym sales pitchu, który ma zwalić z nóg i skłonić do szybkiej decyzji.

Raz zbudowana relacja B2B jest zwykle trwała. Solidny, zaufany partner biznesowy ma większą wartość niż tańsza, ale nowa i niesprawdzona oferta współpracy.

Chcesz dowiedzieć się więcej o kulturze biznesu w Czechach?

Potrzebujesz wsparcia w ekspansji lub integracji międzynarodowego zespołu?